Årfest, Johan Maas, Faster Maries fräckis och så en gästskribent

 Förslövs egen fotbollsgala gick av stapeln i lördags med Johan Maas som Förslövs Zlatan och jag själv som en påklädd Jessica Almenäs... Vaknade på lördags morgonen med inställningen att ikväll ska jag jävlar inte upp och prata en massa skit i micken... funkade bra första halvtimmen... Jaja tog inte sönder några priser iallafall...

Lite punkter från förslövsgalan:
-Johan Maas fick det nyinstifftade priset Rydells Hederspris.
-Jonas Höjman blev hyllad för sin fina spinningrumpa.
-Faster Marie blev kickad som Rydells kuttersmycke under prisutdelningen
-Bord 17 var nära att bli utslängda från festligheterna. Medelålders män o kvinnor ska inte dricka läkarsprit.
-Bonta fick bukt på sin analklåda...
-Ronny bjöd på Zingo... (lite misstänksamma miner från personalen när Rydell beställde den tredje kannan kaffe..)
-Kalle Engdahl stal Ingas taxi...
-Faster Marie drog den värsta fräckis jag någonsin hört.. (fan att jag inte kommer ihåg den)
-Danne tog ut all sin bitterhet på Rydell (svagt)
-Bogren meddela Simon att han nu är vice VD på Gullbergs
-Sebbe drack 4 flaskor lättöl (a 40:-) innan Krettan fråga varför dricker du lättöl...
-Thomas lova att lägga ned käppakriglaget och satsa på fotbollen... (tror jag har ett minne av det iallafall...)

Och Hajen som inte trodde jag kom ihåg ngt....

Vill passa på att tacka Tomas, Inga, Danne, Lennart och alla andra i FIF för 2008 och för en trevlig fest.

Nu jävlar mina damer och herrar är det världspremiär i bloggen.... Förra veckan ringde VKs egen Robert Laul till mig och fråga om han kunde få skriva ett par rader i bloggen och det kan man ju inte tacka nej till. Vi har haft några duster både på fotbollsplanen och i gästböckerna jag och Kurt men nu är vi vänner och här kommer Kurts egna synpunkter om sammanslagningen av Torke/Båstad. Jag vill verkligen poängtera till dem som tar illa upp att detta är KURTs ord och inte mina så vill ni gnälla gör det på VK hemsida... Men nog har han en och annan poäng.... Håll till godo gott folk:

 

Båstad/Torekov fotbollssamarbete

Ryktet säger att vi nästa år kommer få se ett fotbollssamarbete mellan Båstad och Torekov. Prins John, Sir Vääs, och Sheriffen av Nottingham i Båstads randiga tröjor. Hmmmm, var har jag sett det förr?

 

Tanken verkar vara att hälften av matcherna ska spelas på Torevi och hälften på Örebäcksvallen. Skulle dock inte förvåna mig om det i slutändan bestäms att alla matcherna ska spelas på Torevi ändå. Laget ska ju trots allt bara heta Torekov….

Kunde de inte kommit på något bättre lagnamn förresten? Hade de frågat mig hade jag haft massor på lur: Konstgjordandning IF, Spelarnisåpröjsarvi IK, eller kort och gott Vääs GIF.

Själv upplever jag samarbetet som något märkligt, då det verkar som om Båstad redan glömt bort varför de blev av med spelarstommen som lyckades ta sig till Division 3 för ca 5 år sedan. Då kom nämligen Torekov och viftade med tusenlapparna, brandskattade Båstad på deras bästa spelare och lämnade klubben åt sitt öde i Divison 4 (som snabbt blev division 6). Nu upplever man själv spelarbrist och kommer krypande tillbaka för ett nytt ”samarbete”.  Likt en blåögd bebis som tror på en ljusnande framtid i en högre serie tackar Båstad ja.

 

                                                  

 

 

Det finns säkert goda sidor med detta samarbete också, men det som får mig att tvivla är det faktum att både Torekov och Båstad alltid haft inställningen att man vill spela i en högre serie än vad man egentligen har spelarmaterial till. Det är precis som om man tycker man är lite finare än övriga klubbar på Bjäre, och därför måste ha ett lag som också är bättre. Detta mål brukar uppnås genom att värva spelare från annan ort, och även om det ständigt förnekas så anar man nog att det finns en viss form av ersättning inblandad.

 

 

"Det börjar bli för dyrt att driva en fotbollsklubb, både när det gäller spelare och anläggningar"  Stefan Johansson Rehn, ordförande i Båstads GIF:s fotbollssektion

Och det är här problemen kommer in. För det tar inte lång tid förrän cirkusen är igång. Snabbt blir det en självklarhet att få betalt för sitt fotbollsspelande. Fler och fler begär plötsligt ersättning i olika former för att spela fotboll. Det börjar med småsaker som att slippa betala skorna och slippa betala årsavgiften och slutar med att man begär pengar för att överhuvudtaget spela. På den här nivån borde man skämmas om man begär pengar för att spela, men så länge det finns klubbar som tvunget vill spela på en högre nivå än vad man borde så kommer det bara bli värre. En sund idrottsförening drivs till största delen av dess medlemmar. Medlemmarna bidrar med pengar i form av medlemsavgifter, och belöningen för medlemmarna  blir att få spela fotboll!

Låt drivkraften vara att få spela ett Bjärederby en solig junidag med 600 åskådare, och låt spelarna vara från Bjäre och inte ett gäng vandringspokaler som spelar för pengarnas skull.


Kommentarer
Postat av: Kalle

Inga, det tror du väl ändå inte att jag skulle göra mot dig.........

2008-11-19 @ 11:50:36
Postat av: Inga

Nej Kalle de tror jag verkligen inte.

Men i kväll tänker jag ta upp på styrelsemötet att vi ska ta betalt för Rydells blogg. 50 kr på FIFs konto för att läsa den. Ska be webbmaster att fixa till det!!!

2008-11-19 @ 16:40:59
Postat av: Rydell

Rätt Inga, 50:- per träff rätt ned i Rydells ficka...

2008-11-19 @ 17:02:00
Postat av: Inga

Jag skrev FIF konto inget annat

2008-11-19 @ 22:21:41
Postat av: Rydell

Då kan du be Thomas att börja blogga...

2008-11-19 @ 23:21:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback