Rydell blogg V7

Matchen mellan de två legendariska Bjärelagen som utspelade sig i söndags slutade 1-1 efter mål av Anders Olsson och Ulf Henningsson. Det var ett taggat Grevie som kom till start, Grevies båda innermittfältare Kenneth Bramsell och Christer Unosson löpte sönder Förslövs mittfält hela första halvlek. Den nya domarnivån med nolltolerans gynnade inte Förslövs mittfält som fick varningar på löpande band. Första varningen tilldelades inte oväntat Tommy Henningsson efter att ha skrikit ut den klassiska frasen Kalle Urban Kalle till sin bror. Andra varningen gick till yngre brodern Henningsson efter att han skrikit ännu ett ord som Skånes fotbollsförbund inte godkänner och som jag absolut inte kan skriva i denna blogg… det hade något med glädjeflicka att göra… Första halvlek slutade mållöst trots ett par bra chanser för Grevies anfallare Anders Olsson och Henrik Andersson.
 I andra halvlek satte FIF in Rudi Maas istället för Skryffe Söderqvist och nu fick FIF upp spelet i banan och kunde utnyttja kanterna på ett helt annat sätt. I den 67:e match minuten får Ronny Nilsson bollen av just Maas och slår en fin kross ut på Stefan Karlsson som trippar förbi sin bevakare och slår ett flackt inlägg som Leif Larsson möter med sin vänsterdojja (av märket Pony), skottet träffar överliggaren men går ut till en fristående Ulf Syltan Henningsson som med en riktig strumprullare lägger bollen i bortre hörnan otagbart för Jimmy Larsson. FIF dominerar nu tillställning men med 7 min kvar av matchen får FIFs Ronny Holm bollen och ska bara lägga hem den till Ola Olsson men passet blir för löst och Anders Olsson snappar upp bollen och rundar El Ola och lägger bollen i tomt mål. Tungt för den gode Holm som precis hade kommit över självmålet i Hjärnarp hösten 99. Risken är nu stor att Holm får en staty rest efter sig även i Grevie…

Hoppas Lasse Mauritzon läser detta referat och börjar ta småklubbsfotbollen på allvar igen. NST/HD:s bevakning av de lägre serierna är just nu obefintlig.

Nolltoleransen är inte lätt för domarna, jag menar vad är egentligen en svordom? Får man säga glädjeflicka exempelvis? Eller Mannen i kanoten?  Får man ge domaren en komplimang typ: Jag vet att du har en liten penis men jag tycker du dömer bra? Risken att de gamla hederliga Nils Poppe svordomarna dammas av ökar avsevärt. Tänk er själv en 120kg tung Gunnarstorp back som precis har kommit ut från Kumla efter 7 år missar en klar målchans och vrålar ut över hela gruvområdet (Gunnarstorp, Bjuv och Åstorp) ”Fy farao vad dåligt, sörens kattaskrälle, hur i hela fågelboet kunde jag missa…” Med tanke på vilket språk som används i filmer, i TV-serier, i radio och inte minst på Internet känns det lite löjligt att vi fotbollsspelare inte får skrika ”Fy fan vad dåligt hur i hela helvetet kunde jag missa…”

Jag bjöd Jacke på en öl i baren i lördags (förlåt faster Marie) och hur tacka han för det? Jo en rövtackling i mellangärdet så Rydell flög som en vante ut på singeln under tisdagsträningen.

Med NST/HD menar jag såklart Engelholmaren..

Jävla tur jag inte bjöd Jacke på en grogg för då hade han väl avslutat min karriär..

Jag håller verkligen med Tobbe dynga att ska man köpa hus gäller det fan att där finns en funktionsduglig bidé. Papper är överskattat, det blir aldrig riktigt rent. Bidén är för konkelbären vad icke EU-rekommenderat ogräsgift är för myrorna…

Jag ställde några frågor inför seriepremiären och kan nu redovisa några av svaren.

Kommer Sebbe att gå om Rydell i mål maratontabellen?
Svar: Jo han är förbi men om jag så ska spela B-lags fotboll till jag är 41 (forti-itt) ska jag om han igen.
Kommer Jonnes bortopererade blindtarm att börja spöka?
Svar: Nej inte än men en viss farmor spöga för honom i lördags.
Kommer Stisse att köpa nya glasögon så att han ser de yttersidorna han missa ifjol?
Svar: Kanske bättre Stisse lägger pengarna på en ordentlig vattenspridare…
Kommer bastun att ställa till fler problem för Vesslan?
Svar: Eftersom A-laget nu har lärt sig av Vesslan att man inte kan ha stereon och bastun på samtidigt har det än så länge varit en problemfri vår.
Kommer snön smälta från A-planen?
Svar: Jo snön är smält, nu väntar vi bara på att tjälen ska släppa så det går att springa på den.
Kommer Jacke skälla lika mycket på Rydell som Matti har gjort genom åren?
Svar: Än så länge har Jacke inte skällt trots att Rydell låg lite på mittenhand de första tjugo minuterna senast.
Kommer Jonne att bli beroende av Havre Fras?
Svar: Ser inte bättre ut, enligt säkra källor (som har tystnadsplikt) har Jonnes vänstra pungkula tagit formen av en havrekudde…

Tillsist….

66007-9


Kommentarer
Postat av: Thommy Henningsson

Tjena Rydell!!!
Läste med spänning din blogg, förbannat kul skrivet.

Jag tror dock att du minns fel eller haft jävligt skitiga glasögon på dig, för ngn j-a Christer Unosson eller sur Bramsellare har aldrig sprungit sönder ett mittfält där jag regerat!!!

Sen tycker jag det e lika bra att vi är uppriktiga o ärliga i referaten, jo jag fick faktiskt för vanlighetens skull rött kort (utvisning) i slutet av matchen för att jag kommenterade ett som jag tyckte horribelt domslut, som vanligt en av få ggr jag egentligen kommenterade ngt överhuvudtaget till mannen i svart, men så var de ju inte min favoritdomare heller precis och jag förstår nu i efterhand att Bror Nilsson blev litta sur över att bli kallad "e du blind o dum i huet på samma gång eller.."

Rydell, min vän... du verkar vara en jävel på att skriva men ngn fotboll vetifan om du kan, att missa ta ut Jörn "Jösse" Karlsson och Ulf Strand och ha med "Skryffe" (den lille röde parveln) visar på ovanligt lite förståelse för fotboll, Jösse är FIF bästa back genom tiderna, inte en jävel över bron där inte!! ALLT över 10cm från gräset klapp han!!

Eleganten Ulf Strand kunde spela fotboll, till skillnad mot sin storebror som var helt j-a usel (hur kan gener skilja sig så i samma familj har jag frågat mig ibland....) Uffe var helt grym på att stå rätt placerad (ja de va ju en j-a tur det för snabb var han inte..!) och han kunde som ingen annan slå väl avvägda frisparkar och lååånga uppspel på "Kal" och "Larsen", även om just de både var målsumpare av rang så lyckas FIF ofta på den tiden vinna sina matcher...

Mats "gögaolsson" förresten, den killen lärde sig spela fotboll den hårda vägen, grannar på bjärevägen som vi var satte jag och brorsan hårt åt han i alla lägen när vi på kvällarna sprang ner på bjärevallens gröna gräs och spela till man inte såg ett skit framför sig!!!

Det var fan annat än ungarna av idag som bara sitter framför dator o tv o dräller...

Hörs!!
Thommy "Henning" Henningsson (nr 7 för ever)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback